Inspiratie voor structurele muzieklessen in het basisonderwijs!
Muziekgeschiedenis saai? Echt niet! Er is een manier om op een vlotte, laagdrempelige manier kinderen op de basisschool al kennis te laten maken met Muziekgeschiedenis, componisten en de verschillende genres binnen de klassieke muziek.
“Muziek is…” Is een inspiratie map voor structurele muzieklessen voor groep 1 t/m 8 op de basisschool. Pakkende lessen, opgebouwd vanuit de Muziekgeschiedenis en de SLO doelen. De map wordt per leeftijdsgroep en per school op maat samen gesteld door Marlies de Roos.
Doordat Marlies zowel opgeleid is als leerkracht basisonderwijs en als musicus, kan ze op unieke wijze de lessen samenstellen. Door haar ervaring in het onderwijs weet zij als geen ander hoe vol de roosters zijn en welke behoeften de leerkrachten hebben op het gebied van muziekonderwijs. Dit maakt “Muziek is..” tot een laagdrempelige werkwijze voor alle leerkrachten. Een wijze van muziekles geven die veelzijdig is, gemakkelijk te organiseren en met materialen die voor handen zijn.
Met één voet in het basisonderwijs en de andere in de muziek
12 jaar lang is Marlies de Roos werkzaam geweest als groepsleerkracht in het (speciaal)basisonderwijs. In deze periode heeft ze veel muzieklessen gegeven en merkte dat ze bij de voorgeschreven methode toch een aantal dingen miste. Ze ontwikkelde daarbij haar eigen, enthousiaste, pakkende manier van lesgeven.
Dit bleef ook op de school waar ze werkte niet onopgemerkt. Vanuit daar werd ze gevraagd om de muzieklessen schoolbreed (en volledig op maat) te geven. Op deze school is ze begonnen met het ontwikkelen van haar eigen inspiratieboek voor muzieklessen. Deze lessen worden specifiek op maat samengesteld voor de scholen waar Marlies werkzaam is als muziekdocent. Zo is het zeker dat de lessen worden afgestemd op de behoefte van de docenten, de leerling populatie en de werkwijze van de school.
Bij de “Muziek is…” map, wordt veel (en evenredig) aandacht besteed aan de verschillende vakgebieden van muzieklessen:
- Zingen
- Luisteren
- Bewegen
- Notatie
- Muziek maken
Daarnaast wordt er een deel van de lessen besteed aan Algemene muziekleer en Muziekgeschiedenis. Muziekgeschiedenis saai? Ouwbollig en stoffig? Echt niet! Middels smeuïge verhalen over componisten en de tijd waarin bepaalde genres ontstaan zijn, bereik je de kinderen op ongekende wijze. Zij zullen zeker weten deze verhalen meenemen en daar de rest van hun leven profijt van hebben.
Meer informatie over “Muziek is…” en de lessen van Marlies? Neem gerust contact op via info@avenis.nl